Amerikai alapítású közösségi hálózat, vagyis a Facebook!
A Facebook megalapítása Mark Zuckerberg nevéhez fűződik. 2004. február 4-én kezdte meg működését az oldal, eredetileg Thefacebook néven. Ma már az egyik legnagyobb ismertségi hálózat a világon, amely 2011 februárjára már több mint 637 millió regisztrált felhasználóval rendelkezett. A világ leggyakrabban használt szociális hálózatává vált.
2012. október 4.-én a Facebook elérte az 1 milliárd regisztrált felhasználót. Felhasználóinak száma 1,23 milliárd, a teljes internetpopuláció 38%-a. Több mint egymilliárd felhasználó használja mobiljáról a Facebookot. 2017 júniusában újabb mérföldkőhöz érkezett az oldal, amikor is az aktív felhasználók száma meghaladta a 2 milliárd főt!
A facebook történetéről készült egy film is, amely bemutatja hogyan alakult, kik az alapítói és hogyan nőtte ki magát a világ egyik legnagyobb közösségi hálózatává. Ha még nem láttad a filmet mindenképp nézd meg az előzetest és utána biztosan meg fogod nézni a filmet is:
A Facebook oldal használata ingyenes, egy egyszerű regisztrálással már csatlakozhatunk is az oldalhoz. A felhasználók létrehozhatnak személyes profilt, kapcsolódhatnak ismerőseikhez, különböző csoportokhoz vagy rajongói oldalakhoz. Üzeneteket írhatnak, eseményeket szervezhetnek. Információkat, híreket, weboldalakat, videókat oszthatnak meg egymással. Városok, intézmények, munkahelyek által szervezett közösségekhez is csatlakozhatnak.
Hazánkban 2008-tól számoljuk a Facebook pályafutását. A Facebook-on a nők többségben vannak a mai napig, bár nem kiugróan: a felhasználók 48%-a tartozik a férfiak csoportjába. Ahogy azt egy közösségi médiától várhatjuk, a fiatalok kiugró számban vannak jelen a Facebook-on is. 2014-ben a 25-30 éves korosztály használta leggyakrabban a közösségi média oldalt (1 140 000 felhasználó), számban közvetlen utánuk szerepelt az eggyel fiatalabb, 18-25 éves korosztály (1 060 000 felhasználó). Egyre népszerűbb lesz az oldal az idősebb generáció számára is. Egyre több 35 éven felüli felhasználó lép be nap mint nap a Facebook-ra, sőt, a 65+-osok is képviseltetik magukat!
Magyarország területén több mint 3 855 000 felhasználó mobileszközéről használják a Facebookot. A legnépszerűbb operációs rendszer az Android 67%-kal, melyből a Samsung 49%-ot hasít ki, ezzel a legnépszerűbb készülékgyártó hazánkban.
Amerikai kutatócégek által végzett felmérések szerint, négyből egy amerikai még a mellékhelyiségben is bújja a közösségi oldalt. Egy amerikai átlagosan 40 percet tölt a Facebookon, ez a felmérések szerint körülbelül annyi idő mint amennyit a személyes higiéniával, a napi teendőkkel töltenek el az emberek. Tízből egy felhasználó mindig felnéz a Facebookra, ha felébred éjszaka. Mára az internetező 65 év felettiek több mint fele (56%) regisztrált már a Facebookra.
A Facebook felhasználók összetétele változásnak indult. A fiatal korosztály körében (13-18 és 18-25 éves korosztály) a Facebook egyre inkább „ciki”-vé vált. Ők inkább az újabb közösségi oldalakra „menekülnek” mint például a Snapchat vagy az Instagram. Így a tizenévesek lassan elhagyják a Facebook-ot. Viszont az 55-65 év közötti korcsoportból származó aktív felhasználók száma egyre növekszik, utána közvetlenül követi őket a 45-55 évesek csoportja.
A Facebook közösségi oldal használatát nem minden országban nézik jó szemmel. Például Szíriában, Kínában, Iránban, már többször próbálták meg blokkolni az oldalt. Mivel nagyon gyorsan terjednek az információk a világhálón, ezért a közösségi oldal szerepe a politika változásaiban is szerepet játszik. De nem csak politikai, hanem társadalmi hatásai is vannak a közösségi oldalnak. Sajnos nem csak pozitív hatásokról beszélhetünk a közösségi oldal / oldalak esetében. Pszichológusok szerint a közösségi oldalak káros hatással lehetnek a gyenge önértékeléssel rendelkező tizenévesekre, amikor ismerőseik pozitív élményeiről és népszerűségéről értesülnek.
Általánosságban azért elmondható, hogy a közösségi oldalak hasznosak és jók. A felnőttek és a gyerekek is egyre gyakrabban az ilyen oldalak segítésével létesítenek kapcsolatot. Ma már a gyerekek szociális tere egyre csökken, nincs helyük vagy idejük, hogy együtt legyenek úgy, mint ahogy a szüleiknek volt régen. A fő hangsúly azon van, hogy a gyerekek idejét, érdeklődését ne csak a közösségi oldalak kössék le. Kijelenthetjük, hogy a Facebook népszerűsége növeli társadalomformáló szerepét. Az oldalhoz való túlzott ragaszkodás, függőség mellett azonban a Facebook-nak több pozitívuma is van, például eltűnt személyek keresésének segítése, ezáltal a kollektív empátia, szociális érzékenység növelése.
Összegezve elmondhatjuk, hogy a Facebook nem más, mint egy szocializációs tér, ahol barátkozni, ismerkedni tudunk. Kiterjeszti a meglévő mindennapi társas életet, és egy beszélgetés nem fejeződik be az iskolában, kávézóban, hanem online üzenetek formájában folytatódik tovább.